Gilla Flugfiskaren på facebook

måndag 9 september 2013

Harasjömåla - Flugströmmen

Så var vi här igen. Harasjömåla och flugströmmen är ett välkänt vatten för många, ett vatten som vi besöker minst en gång per år. Denna gången var det jag, Amir och farsan som satte kurs mot Olofström med höga förväntningar. En riktigt fin septemberdag med härligt väder, bra sällskap och fiske väntade oss.



Endast tre andra fiskare var inbokade denna dagen och när vi var på plats, runt 10.00 så hade det tagits två fiskar på runt 2-3 kg. Jag och Amir började högst upp vid pumparna något jag har för vana att göra då jag vet att det brukar stå fisk där samt att det är ett smidigt sätt att fiska sig nedför hela sträckan. Denna gången var det flera fiskar som man skymtade i strömmarna, riktigt stora fiskar uppemot 4kg. Pulsen steg och vi la ut våra flugor men utan resultat.
Vi stannade länge och nötte på bytte fluga efter fluga och till slut hittade jag rätt. En liten kopparnymf föll en av regnbågarna i smaken. Fisken gjorde en våldsam rusning och jag kände direkt att denna var stor, riktigt stor. Den satte full fart ner mot nästa pool och där jag stod hade jag ingen möjlighet att springa med pga av diverse träd vilket gjorde att jag drog åt bromsen istället. Stort misstag, tafsen small direkt och fisken var förlorad.

Efter detta så var fisket trögt, mycket svårflörtade fiskar som man många gånger såg stå ute i strömmarna men som totalt nonchalerade våra flugor. Jag hade ett hugg till under dagen på en vit wolly bugger men även den tappade jag. Vi nötte på hela dagen och prövade säkert varje fluga som fanns i asken, långa och korta drag, snabb och långsam hemtagning men inget fungerade. Så denna gången åkte vi hem utan fisk, faktiskt första gången någonsin från flugströmmen.

Nästa gång vi åker till Harasjömåla för det blir fler gånger så blir det nog någon av sjöarna istället, dels för att testa dem lite men även pga av det enligt mitt tycke allt för höga priset på fiskekorten i flugströmmen.

Skitfiske på er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar